Wieger Bartels, geboren in 1860 , legde in 1901 de basis van het bedrijf B de Vries. Hij vervoerde …. met een zeilend beurtschip van 18 ton, dat hij verkocht in 1907. In dat zelfde jaar koopt hij een motorschip (“Koopmans welvaren”). Het gaat goed met het bedrijf want in 1910 laat hij in Makkum een nieuwe Koopmans Welvaren bouwen. Ook krijgt hij een compagon Hendrik van der Werf zoon van de hellingbaas en ook de zonen Bartele en Geert komen in het bedrijf.
In 1921 laten zij een schipbouwen genaamd de Concordia, en in 1923 wordt
het laatste schip gebouwd in Leeuwarden bij Welgelegen dit is de Vlecke Joure.
In 1938 wordt dit schip weer verkocht en in 1942 gaat de Concordia ook weg.
De beurtvaart is overgegaan naar vrachtwagens, dagelijkse diensten van Joure naar Leeuwarden en alles wat daartussen zit. Later kwamen er meer vrachtwagens en Barteld de Vries was toen nog alleen als eigenaar, de compagnon was inmiddels uit het bedrijf getreden.
Wieger de Vries kwam in 1963 aan het roer en zette het bedrijf door. Ook werd er toen in het werkgebied uitgebreid naar Gaasterland, Balk, Sloten ect. De werkzaamheden bestonden uit beurtdiensten, van Gent en Loos, Verkade, bezorgen bij bakkers en kleine supermarkten in Friesland. Goud Haantje van Herman Kramer uit Joure, verhuizingen en opslag.
In 1987 kwam Bart de Vries in loondienst bij zijn vader, helaas niet voor langetijd, door de crisis in die tijd en het wegvallen van vergunningen voor het gebied waar je mocht bezorgen, Verkade en van Gent en Loos ritten vielen ook weg daardoor konden de beurtdiensten niet meer uit we hebben nog geprobeerd om ritten plus een vrachtwagentje over te nemen van Schaper uit Heerenveen ook dit was niet voldoende. Het personeel moest eruit iedereen die bij ons werkte heeft toen weer werk gevonden gelukkig.
Firmawei 14
8501 XL Joure
Nederland